Tour de Mont Blanc

dne

Plán na blížící se prázdniny 2019 byl jasný, pojedeme do hor a budeme chodit. Po dlouhém vybírání jsme se rozhodli koupit čtyři letenky do Ženevy na červen, odkud jsme se autobusem dostali do Chamonix-Mont-Blanc. Asi deset kilometrů od tohoto známého francouzského města se nachází vesnice Les Houches, jeden z výchozích bodů celého treku Tour de Mont Blanc.

Tour de Mont Blanc je označován jako nejznámější trek Evropy, který tvoří okruh kolem masivu Mont Blancu.  Z čehož plyne, že je i nejnavštěvovanější. Mnoho článků trek popisuje jako přelidněný. My jsme měli to štěstí, že jsme se na něj mohli vydat mimo hlavní sezonu v červnu. Po celý trek nás obklopovaly nádherné rozkvetlé louky, v kempech jsme se vyhnuli dražším sezonním cenám a na cestách bylo lidí tak akorát. Jedinou nepříjemností byly sněhové plochy, které zatím nestihly roztát.

Jeho délka je zhruba 170 km a celkově se nastoupá 10 000 výškových metrů. Trek vede nádhernými Alpami a skrze tři státy: Itálii, Francii a Švýcarsko. Míjí mnoho známých rekreačních středisek: Les Chamonix (Francie), La Fouly, Champex (Švýcarsko), Courmayeur (Itálie). Není tedy problém si zásoby postupně přikupovat v městech, vesničkách i většina kempů měla malý obchůdek. Je důležité mít i měnu v hotovosti, což znamená jak Eura tak Švýcarské franky, všechny kempy neberou karty.

Oficiálně je Tour de Mont Blanc rozdělen na 8-10 dní, možností, jak ho jít je opravdu mnoho. Na cestě potkáte hikery, kteří jsou ubytováni na horských chatách, součástí ubytování je i polopenze s bohatou večeří (s tím my bohužel zkušenost nemáme). Chaty je potřeba mít dopředu zarezervované, jejich kapacita je omezena. Další možností jít na lehko je s využít cestovní kanceláře, která se postará o věci a stany svých klientů. Vždy jim je dopraví na předem určené místo (kemp či nocoviště), ti si tak můžou túry užít bez zbytečné zátěže. Třetí možností je mít vše na zádech, ubytovat se v kempech nebo daných nocovištích, kterých je po cestě taktéž spousta. A touto cestou jsme se vydali i my.

Teď již k naší cestě, do Ženevy jsme doletěli pozdě večer, tak nás čekala noc strávená na letišti a následující den první etapa treku.  Jednotlivé etapy jsme měli rozděleny převážně dle populárního průvodce Trekking the Tour of Mont Blanc od Kev Reynolds (pokud by se našel nějaký zájemce o trek, rádi předáme dál). Skoro každou etapu jsme vystoupali do sedla, které jsme překonali a opět sešli do dalšího údolí. Avšak některé části jsme nešli přímo po oficiální trase, v určitých úsecích trasy scházel kemp, proto se muselo sejít z trasy, příkladem je náš 4. den.

Naše konečná cesta vypadala následovně:

1. den: Les Houches-Les Contamines Montjoie
  2. den: Les Contamines Montjoie-Les Chapieux
  3. den: Les Chapieux-Camping Monte Bianco la Sorgente (před Courmayeur)
  4. den-Camping Monte Bianco la Sorgente-Camping Grandes Jorasses
  5. den: Camping Grandes Jorasses-La Fouly
  6. den: La Fouly-Champex
  7. den: Champex-Col de la Forclaz
  8. den: Col de la Forclaz-Argentiere
  9. den: Angentiere-Les Houches

Trek je plný nádherných scenérií, alpských luk s alpskými kravami. Potkávali jsme lidi ze všech koutů světa přes Brazílii, Rumunsko i Izrael. Postupně jsme se předcházeli, docházeli se a vždy měli radost, že se zase vidíme. Počasí jsme měli naprosto sluníčkové, téměř bez mráčků s vysokými teplotami. Tudíž naším cílem bylo brzké stávání, aby při stoupaní na nás nepražilo. Což se nám hned první ráno vymklo z rukou, když jsme se probudili o půl desáté a veškeré ostatní stany tam již nebyly. S tímto nešvarem jsme následujících osm nocí velice statečně bojovali a dotáhli jsme to až na budíček v pět hodin ráno. Ale i to má své nevýhody, brzo vstávají všichni, a tím pádem zjistíte, že na treku je mnohem více lidí, než jste si do té chvíle mysleli.

Samozřejmě nás trápily puchýře, spálená ramena a až příliš bolavá kolena z velké zátěže. Den, co den úmorné stoupání s těžkým batohem, které jsme si, jak na potvoru, museli zase okamžitě sejít. A potom, co jsme v tom neskutečném vedru došli do kempu, jsme museli stavět stany, vařit, prát (v rámci šetření našich kloubů jsme si nabalili pouze dvě trička a dvoje ponožky) a teprve až pak přišel zasloužený odpočinek.

Byl to výživný výlet, jako začátečníci vícedenních přechodů jinde než v ČR a na Slovensku, jsme se toho spoustu naučili a zjistili, co se dá a co nedá zvládnout. Já jsem si stoprocentně jistá, že příště budu mít lehčí batoh, i kdyby to mělo znamenat jedny ponožky.

Výchozí bod v Les Houches.

Naši rumunští kamarádi, se kterými jsme se míjeli každým dnem.

Zdolávání sněhových úseků.

Alpské louky a kravičky.

Ranní krajina v Itálii 5.den.

Jedna z horských chat ve Švýcarsku, den 7.